Me like politics

Det finns så många människor som pratar om hur Sverige rustar ner försvaret och att det är väldigt få bland tjejer och killar som gör lumpen. Jag är en tjej på 17 år, jag har själv fått hem papper från pliktverket där de undrar om jag vill gå lumpen. Jag har inget behov av att gå lumpen, jag vill inte lära mig att använda vapen. Jag vill tro på fred, på att människor inte vill slåss. Men jag vet också att det är farligt att rusta ner försvaret för mycket, för det finns andra som inte tror fullt ut på fred. Och även fast jag inte vill gå lumpen så tycker jag att det är en bra ide. Ungefär ett år borta med gemenskap men andra killar och tjejer. Många av mina killkompisars pappor har pratat om hur roligt de hade det när de gick i lumpen. Därför vill också de flesta av mina manliga vänner gå lumpen. Jag skulle vilja att det fanns ett lite ”roligare” alternativ för oss som inte vill gå lumpen. Jag skulle vilja kalla till regeringen att göra ett så kallat vårdår. Ett vårdår skulle innebära att i stället för att gå lumpen så får man hjälpa till bland äldredomsvården, sjukvården, hemtjänsten etc. Där det behövs jobb väldigt ofta. Man skulle även kunna göra det här året till en grundutbildning i medicin, som alltid kan vara bra att ha. Nu vet jag inte hur utbildningen till undersköterska fungerar eller hur lång den är. Men man skulle kunna göra vårdåret till en grundutbildnining till undersköterska. Undersköterskor råder det stor brist på och den utbildning man får kan alltid vara bra att ha i ett akutläge. Och när arbetsgivarna behöver undersköterskor så får de prioritera de som har ”riktig” utbildning till det. Personer som har gått omvårdnad eller högskoleutbildning till det. Vad tycks om min ide?

Kommentarer
Postat av: Mästerkräket i pyjamas

liten detalj bara... vill bara påpeka att du inte har några "manliga" kompisar, det är mest vettlösa småpojkar ^^

2008-07-04 @ 23:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0